Dinsdag 11 oktober - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Berlijn Zernike - WaarBenJij.nu Dinsdag 11 oktober - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Berlijn Zernike - WaarBenJij.nu

Door: Bernard van Acker

Blijf op de hoogte en volg Berlijn

11 Oktober 2016 | Duitsland, Potsdam

Dinsdag 11 oktober

Voordat we naar Potsdam gingen moesten de Duitse leerlingen een toets maken. In de tussentijd hebben we, de Nederlandse leerlingen getrakteerd op een hoogwaardig cultureel programma. Nadat we via loting de teams hadden samengesteld, werd er gequizd over drie rondes met moeilijke vragen als; hoeveel buurlanden heeft Oostenrijk, waarvoor staat de TT bij de TT van Assen en 26 - 1 = 63 maak deze som correct door het verschuiven van één getal. Terwijl de antwoorden werden nagekeken kregen de leerlingen doe-opdrachten als maak zo snel mogelijk een Mummiepak voor een medeteamgenoot. Na de prijsuitreiking vertrokken we met onze Duitse vrienden, die inmiddels de toets gemaakt hadden, naar Potsdam. Hier staan de zomerpaleizen waar de Duitse koningen en keizers hebben gewoond. Het is zeg maar het Versailles van Duitsland. Enorm indrukwekkend. We kregen hier een Nederlandstalige rondleiding. Naast een bezoek aan een van de paleizen, hebben we ook door het enorme park gestruund. Daar staan nog andere mooie gebouwen, zoals het paleis van Frederik de Grote 'Sans Souci' - zonder zorgen. Dat had er wellicht mee te maken dat zijn vrouw hier niet welkom was... Tot onze grote verbazing staat hier ook een Hollandse molen. Hoewel we een topweek hebben, zorgde de aanblik op de molen bij een enkeling voor een beetje heimwee gevoelens. Moe maar zeer tevreden en een beetje nat van de regen keerden we terug naar Berlijn.