Donderdag 13 oktober - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Berlijn Zernike - WaarBenJij.nu Donderdag 13 oktober - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Berlijn Zernike - WaarBenJij.nu

Donderdag 13 oktober

Door: Bernard van Acker

Blijf op de hoogte en volg Berlijn

13 Oktober 2016 | Duitsland, Berlijn

donderdag 13 oktober

Vanochtend zijn we naar het Holocaust Museum geweest. Dat bevindt zich onder het Holocaust monument en is een monument ter herdenking van de Jodenvervolging tijdens de Tweede wereldoorlog. Het bestaat uit 2711 betonblokken variërend in hoogte van 20 cm tot 4,5 meter met een onderlinge tussenruimte van 95 cm. Het veld met de golvende blokken roept volgens hem een gevoel van desoriëntatie en isolement op en is symbolisch voor de ervaringen van de Joodse bevolking tijdens het nazibewind.

In de expositieruimte eronder krijg je, via onder andere persoonlijke verhalen (verteld in het Nederlands) en foto's een zeer goede beeld van de Holocaust. We waren er allemaal erg van onder de indruk.

Hierna was er tijd om even bij te komen. Een bezoek aan de Berliner Dungeon stond op het programma. Je kunt rustig zeggen dat de Duitse school voor een uiterst afwisselend programma hebben gezorgd. De Dungeon is een soort enorm griezelparadijs. Dat betekende heel hard Lachen of heel hard gillen.

Ter afsluiting zijn we gaan bowlen en hebben we met elkaar heerlijk pasta gegeten.